تکثیر سهره قناری

در رابطه با راه و روش جوجه کشی از سهره و قناری چند نکته هست که اصول تن کردن این دو پرنده میباشد و بنده به خاطر علاقه زیاد و استفاده از صحبت های درست افراد خبره و نظرهای غلط دیگران به این تجربیات دست پیدا کردم و حالا برای استفاده دیگران خدمتتون عرض میکنم .
میدونم عده ی زیادی از افراد علاقه مند و به قول خودمان عشق باز تن کردن سهره با قناری را امتحان کردند ولی موفق به جوجه کشی نشدند . حتی وقتی ماده قناری آنها اولین تخم را میگذارد خیلی خوش حال میشوند و فکر میکنند که زحمتشان به نتیجه رسید اما بعد از گذشت دو هفته میبینند از جوجه خبری نیست و وقتی تخم ها را میشکنند متوجه میشوند تمام این دو هفته بیهوده به دلشان صابون زدند چرا که اصلا تخم ها نطفه نداشته و ماده قناری روی تخم های خالی که از روی مستی گذاشته خوابیده است در واقع سهره نسبت به ماده قناری بی تفاوت و اصلا پشت گیری نکرده است . حالا موضو اینه که اشکال کار از کجا بوده . باید بگویم که تنها مشکل سهره ی شما می باشد . خیلی از افرادی که دست به جوجه کشی از سهره و قناری میزنند بر این باورند که سهره ی پیر به خاطر رام بودنش راحتتر با قناری تن میخوره ولی هرگز اینطور نیست . حالا بنده چند خصوصیت سهره تن خور را خدمتتون عرض میکنم .

1- اولا که سهره باید ذات دار یعنی پررو و حریص باشه . تشخیص ذات دار بودن سهره به شناخت و تجربه افراد بر میگرده اما در کل بخوام بگم سهره های مناطق سرد سیری یعنی غرب کشورخیلی بهتر هستن .

2- بهترین زمان جفت اندازی سهره موقعی است که نوک پرنده ی شما کاملا سفید شده یعنی خط مشکی روی نوک محو شده باشد که نشانگر شور و مستی سهره میباشد .

3- سهره به علت اینکه از طبیعت گرفته و به قفس منتقل میشود به مرور زمان چند مشکل پیش روخواهد داشت . چون این پرنده وحشی است و در طبیعت در فصل مشخصی جفت گیری مینماید وقتی به قفس منتقل میشود و مدت زیادی در آنجا تنها محبوس میشود به مرور زمان فصل ها را گم میکند یعنی با اینکه مست شده و بلند آواز میخواند اما در زمان جفت اندازی نسبت به ماده قناری عکس العملی نشان نمیدهد و فقط ماده را از خود دفع میکند .(در واقع فصل جفتگیری را گم میکند)

4- سهره ها وقتی در قفس هستند مسلما حرکت و جست و خیزی که در فضای آزاد دارند را نخواهند داشت و دانه هایی که درطبیعت موجود است را ما نمیتوانیم در اختیارش بگذاریم . تنها دانه ای که به عنوان غذا ما به سهره میدهیم شاهدانه میباشد که این دانه چربی زیادی دارد و تمام نیازهای تغذیه ای پرنده را تامین نمیکند پس دو مشکل بسیار مهم که مانع از جفت خوردن سهره با قناری است به وجود می آید . اول اینکه سهره ی شما با خوردن شاهدانه روز به روز چاق تر شده تا جایی که تمام بدن پرنده تان مخصوصا مخرجش را چربی فرا خواهد گرفت در واقع سهره شما تواناییه پشتگیری از ماده قناری را از دست خواهد داد .( برای امتحان این موضوع میتوانید سهره را با دست گرفته و مخرجش را بررسی کنید تا پی به این امر ببرید) مورد دوم اینکه سهره ی شما با خوردن شاهدانه به مرور زمان حتی اگر چاق هم نشود مطمئن باشید از نطفه خواهد رفت .

5- برای جلوگیری از چاقی و اطمینان از نطفه داشتن سهره دو راه ساده وجود دارد . اول اینکه همیشه مقداری کمی ماسه کف رودخانه برای خوردن در اختیار پرنده بگذارید دوم هم استفاده از پودرهای مولتی ویتامین یا ویتامین ای بسیار بسیار درسلامت جنسی پرنده تان موثر است .

6- به حرف هایی از قبیل چیدن دم قناری جهت کوتاه شدن قدش یا کوتاه کردن پرهای مخرج سهره یا رنگ کردن ماده های رنگ روشن با رنگ مو و آب تره برای نترسیدن سهره یا در جای تاریک قرار دادن این دو پرنده و خیلی چیزهای دیگه که گوش بنده از این حرفها پر شده اصلا اعتنا نکنید چون خرافات است.

*در نهایت به این نتیجه میرسیم که بهترین سهره برای جفت کردن با قناری سهره ایست جوان ترجیحا جوجه ی همان سال که خوب پذیرایی شده و نه چاق باشد و نه پیرو بی نطفه *.(همانطور که میدانید هر پرنده ای که چاق شده باشد چه سهره و چه قناری اصطلاحا اصلا رو نمی آید یا بالا نمی آید که بخواهد جفت هم بشود) 

با این مواردی که عرض کردم هم منطقی و علمی و هم تجربه چند تن از افراد خبره و پیشکسوت در امر سهره و قناری میباشد مطمئن باشید در صورت فراهم کردن شرایط میتوانید از سهره و هر رنگ و اندازه ماده قناری ای که میخواهید جوجه به عمل بیاورید همانطور که بنده خودم شاهد این امر بوده ام . 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:

تاريخ : جمعه 6 بهمن 1392برچسب:, | 18:35 | نویسنده : سعید خلجی |

.: Weblog Themes By BlackSkin :.